Teambuilding met Jongeren

Het begrip teambuilding is de meesten van ons wel bekend, meestal genoemd in het rijtje bedrijfsuitjes, teambuilding en vrijgezellen feesten. Er is een gigantisch aanbod aan activiteiten, in elke prijsklasse wel wat. Het gaat van boerengolf tot quad rijden en helikopter droppings. De meeste bedrijven willen bij voorkeur elke keer iets nieuws, en bij voorkeur moet het ook elke keer weer spectaculairder of vernieuwender zijn. Is hier dan iets mis mee? Zeker niet! Kan het anders? Absoluut!

Het is zelfs van groot belang dat teams naast samen werken en financiële doelen nastreven ook samen plezier hebben en elkaar op ander vlak leren kennen. Echter waar men vaak voor terugschrikt is gericht aan de slag gaan met de onderlinge samenwerking en communicatie. Het een hoeft het ander niet uit te sluiten, maar daar waar je echt impact kan hebben op het proces in een groep is wanneer je niet alleen iets leuk doet maar ook met elkaar in gesprek gaat. Over wie je bent, wat het met je doet en waar je met elkaar naar toe wil… Teambuilding!

De parallel naar jongeren is makkelijk gelegd, op scholen speelt zich min of meer hetzelfde af. Het jaarlijkse klassenuitje wordt toch nog vaak een dagje pretpark. De introductiedag een zeskamp op het sportveld. En een schoolreisje is vaak een week lang gave en stoere dingen doen: klimmen en mountainbiken in de Ardennen, skiën en rodelen in Oostenrijk of Frankrijk en op cultureel gebied een wedloop tegen de tijd om in twee dagen alle hoogtepunten van Parijs te zien. Is hier dan iets mis mee? Zeker niet! Kan het anders? Absoluut!

Eigenlijk moet je helemaal niet zo heel veel meer of anders te doen om er een heel sterk, zinvol, leerzaam en ook nog steeds heel gaaf programma van te maken. Er zijn een aantal eenvoudige stappen die je als organisatie kunt zetten om heel veel meer inhoud uit een werkweek of introductiedag te halen. Dat is wat wij bij Stichting Buitendoor doen.

Door samen met jou over het programma na te denken. Door te streven naar een duurzame en veilige leeromgeving in alles wat we doen. Door vanaf het eerste moment te streven naar goed contact tussen ons, de school, de docenten en de leerlingen. Door gericht met elkaar in gesprek te gaan over hoe je met elkaar om wilt gaan, wat je in elkaar waardeert, hoe je de gave activiteiten van die dag beleefd hebt en hoe je na vandaag met elkaar verder wilt gaan. Door te kiezen voor activiteiten of organisatie van activiteiten waardoor er automatisch al een focus op samenwerken komt te liggen. En door met aandacht voor het individu te werk te gaan. Zo halen wij een hele grote meerwaarde uit activiteiten die op zichzelf ook al heel gaaf kunnen zijn.

Klinkt niet heel moeilijk toch? Is het ook niet als je het op de juiste manier aanpakt. In volgende blogs zullen we sommige van de bovengenoemde aspecten eruit pikken en verder toelichten, vaak ligt er een gedachtegang of theorie aan ten grondslag en die delen we ook graag. We zijn ook benieuwd naar jullie ideeën en reacties! Help jij ons mee de visie van Buitendoor scherp en up to date te houden?

 


Reacties




Neem bovenstaande karakters over